Wat is de A3 methode?
De A3 methode is een gestructureerde aanpak binnen Lean Six Sigma die dient als hulpmiddel om problemen aan te pakken. Met duidelijk te volgen stappen helpt deze methode bij het bepalen en analyseren van oorzaken, en het gestrucuteerd doorvoeren van oplossingen. De methode helpt teams om hun denkproces en communicatie te structureren en bevorderen. Alles op een A3'tje.
Hoe werkt de A3 methode?
De A3 methode heet zo, omdat A3 toen het grootste formaat papier was dat gefaxt kon worden. Op die A3 staan twee kolommen. De eerste kolom bevat de diagnose van een probleem, zoals de probleemstelling, huidige situatie, doelstelling en de oorzaken. De tweede kolom bevat de verbeterkant, dat gericht is op oplossingen, implementatie en de borging.
Ieder onderdeel van de A3 methode wordt ingevuld tijdens het project. Voor een Kaizen project geldt de A3 als een concreet stappenplan dat 1-op-1 gevolgd kan worden. In het geval van een DMAIC project wordt de A3 gebruikt om een samenvatting te bieden voor alle projectfases. Alle belangrijke informatie staat op één centrale plek, wat ook de communicatie bevordert.
Voordelen van de A3 methode
Werken met de A3 methode biedt een mooie structuur om problemen op te lossen. De indeling bevordert dat je eerst een goede diagnose maakt, en daarna duurzame oplossing invoert. Het biedt houvast, structuur en overzicht.
Faciliteert heldere en beknopte project communicatie.
Helpt teams te focussen op de benodigde verbeterstappen.
Stimuleert kennisdeling en leren binnen de organisatie.
Helpt bij identificeren en aanpakken van grondoorzaken.
Is een concrete, actiegerichte invulling van de PDCA-cyclus.
Voorbeelden van de A3 methode
In een organisatie worden Kaizens ingezet om verbeteringen door te voeren. Hierbij wordt de A3 methode gebruikt als stappenplan. Deze A3's worden aan de wand gehangen in de afdelingen, zodat iedereen de voortgang en status kan zien. Dit stimuleert betrokkenheid en informatiedeling.
In een bedrijf dat de DMAIC-projectcyclus hanteert voor het beheren van complexe projecten, wordt de A3 methode gebruikt als samenvatting van elk project. Iedere verbeteraar maakt A3's voor het snel overbrengen van de relevantste projectgegevens. Dit biedt stakeholders een helder overzicht.
In een Obeya, oftewel de 'cockpit van de organisatie' worden meerdere A3's gebruikt om een samenhangend overzicht te bieden van lopende projecten. Het verbeterprogramma is opgedeeld in meerdere A3's. Dit stelt iedereen in staat om de interacties te begrijpen en om effectief te kunnen sturen.