Wat is Kaizen?

Kaizen is een Japanse term die letterlijk vertaald "verandering ten goede" betekent. Het is een methodiek die zich richt op het continu verbeteren van processen. Dagelijks kleine verbeteringen doorvoeren leidt over tijd tot grote stappen. Tijdens een Kaizen-event pak je samen met de medewerkers een lokaal probleem aan, van probleem tot de implementatie van oplossingen.

Een groep mensen rondom een tafel die samen problemen bespreken tijdens een Kaizen Event.

Hoe werkt een Kaizen?

Tijdens een Kaizen project pak je in korte tijd een probleem. Standaard daarvoor heb je 1 week als je fulltime aan de slag gaat, maar beter is het als je dagen verdeelt over enkele weken. Met de A3-methode als stappenplan ga samen systematisch aan de slag. De aanpak is verwant aan de PDCA-cirkel.

Een Kaizen begint met het identificeren en analyseren van het probleem, waarna je duidelijke doelen stelt. Vervolgens worden de grondoorzaken onderzocht, oplossingen gekozen en vindt de implementatie plaats. Na de borging van de oplossingen laat de nameting zien wat de resultaten zijn van het korte project.

Een tafel met daarop papieren waarbij iemand een stapsgewijze verbetering van Kaizen schrijft.

Voordelen van Kaizen

Als benadering van continue verbeteren biedt het uitvoeren van Kaizens veel voordelen. Je zorgt dat verbeteringen systematisch en duurzaam worden doorgevoerd, waardoor de efficiëntie en effectiviteit van processen toeneemt.

  • In korte tijd lokale problemen aanpakken en oplossen.

  • Cultuur van actieve deelname wordt aangemoedigd.

  • Projecten bouwen op elkaar voort: cumulatief effect!

  • Effectief voor het realiseren van concrete bedrijfsdoelen.

  • Medewerkers worden steeds beter in problemen oplossen.

Abstracte weergave van torens, tandwielen en symboleren om de veelzijdigheid van DMAIC te visualiseren.

Voorbeelden van Kaizen

  • In een fabriek werd vastgesteld dat de doorlooptijd op de montageafdeling te lang was. Analyse toonde aan dat de medewerkers veel tijd verloren door gereedschappen te zoeken en onderdelen halen vanuit de opslag. De Kaizen leidde tot een vermindering van de doorlooptijd van 25%.

  • Klanten van een telecombedrijf waren ontevreden over de lange wachttijden bij de helpdesk. Dit was te wijten aan een complex communicatiesysteem en slechte beschikbaarheid tijdens piekuren. Door herstructureringen en proces aanpassingen leidde dit tot een 10% hogere klanttevredenheid.

  • In een ziekenhuis waren de administratieve processen verouderd en inefficiënt. Dit resulteerde in vertragingen bij de verwerkingstijd van patiëntendossiers. Door training van personeel en enkele technische aanpassingen werd een 40% snellere verwerkingstijd gerealiseerd.

Leer meer over Kaizen in onze trainingen
Businesspeople talking about work project
Green Belt - Online
Dé brede basis om zelfstandig aan de slag te gaan met verbeteren. Je leert hoe je een verbeterproject goed opzet en uitvoert. Van probleem, naar een diagnose en invoeren van oplossingen.
Lees meer
Colleagues looking at post-its through glass
Orange Belt - Online
Een diepgaande introductie in Lean Six Sigma, gericht op het begrijpen en toepassen van de werkwijze. Deelnemers krijgen inzicht in hoe ze Lean Six Sigma concreet kunnen toepassen.
Lees meer
Groep mensen die resultaten analyseren op een flipover
Yellow Belt - Fysiek
Om kennis te maken met Lean Six Sigma. In deze introductietraining krijg je inzicht in de basis. Je leert dezelfde taal en hoe je kunt bijdragen aan projecten. Je voert kleine verbeteringen zelfstandig door.
Lees meer
Werknemer presenteert de status van de operatie naar een groep collega's tijdens een dagstart
Dag- en weekoverleggen - Fysiek
Leer hoe je teamoverleggen verfijnt of nieuw opzet. Pak knelpunten aan en voer verbeteringen door. Verhoog prestaties met interventies, stuur op gewenst gedrag en coach in het continue verbeterproces.
Lees meer
Woman drawing graph in black on flipover
Change Agent - Fysiek
Succesvol leiden van verandertrajecten. Leer de zachte kant van veranderen: richting bepalen, urgentie creeren, en omgaan met weerstand. Stimuleer betrokkenheid en borg de verandering.
Lees meer
Man standing besides flipover
Black Belt - Fysiek
Verdieping en verbreding na de Green Belt. We kijken verder dan een los project en leren over geavanceerde technieken, leiderschap en innovatie. Inclusief twee uitdagende praktijkdagen.
Lees meer

Wat zeggen klanten over ons?

Eén van de beste trainingen die ik heb gehad. Willem was heel goed in het uitleggen van bepaalde dingen waardoor je het heel snel oppakt. Hij was geduldig, legt het nog een keer uit als je iets niet begreep. En de lessen vlogen voorbij doordat hij de trainingen constant interessant hield.
Mohamed Ez-zaghrayri Van Geloven
Aangenaam om naar te luisteren, gaf een duidelijke en heldere uitleg met gepaste voorbeelden. Het enthousiasme kwam goed over en hij gaf dat ook door aan de groep!
Trix Reekmans Maastricht University
Fijne trainer, open persoonlijkheid, kan veel praktijkervaring inbrengen wat de theorie nog begrijpelijker maakt.
Meta den Otter CSU Cleaning Services
Willem geeft duidelijk uitleg en gestructureerd. Zeer fijn om les te volgen.
Tsi-Jan Tang GVB
Erg goed. Veel kennis van zaken, had veel praktijkvoorbeelden, maakte de verbinding tussen theorie en praktijk
Edwin Bruls EMPiRe Interim Finance
Top! Willem heeft heel veel kennis en kan dat op een prettige manier overbrengen.
Madzy de Vries Fontys Hogeschool

Aan de slag met Kaizen?