Wat is een statistische analyse?
Een statische analyse is een techniek om gegevens uit processen te verzamelen, te analyseren en om hier conclusies uit te trekken. Je krijgt inzicht in patronen, trends en relaties, wat helpt bij het bepalen van procesprestaties of oorzaken van problemen. Voor goede inzichten is het belangrijk om betrouwbare conclusies trekken over de procesdata. En nee, dat hoeft zeker niet saai te zijn!
Hoe werkt een statistische analyse?
Het belangrijkste is dat je helder hebt wat je precies over je proces wil weten. Het begint met het verzamelen van relevante data en zorgen dat de metingen betrouwbaar zijn. Vervolgens worden statistische technieken ingezet, zoals regressieanalyse, hypothese toetsen, variantie-analyse en Control Charts.
De uitkomsten van een statische analyse bieden gedetailleerde inzichten in de procesprestaties, inclusief variaties en afwijkingen. Vaak worden deze inzichten gebruikt om de grondoorzaken van problemen te bepalen. Hierna kan je verbeteracties invoeren, gericht op deze specifieke oorzaken.
Voordelen van een statistische analyse
Statistische analyses zijn onmisbaar voor organisaties die datagedreven besluitvorming en continue verbetering belangrijk vinden. Het stelt hen in staat om onderbouwde beslissingen te nemen en minder te vertrouwen op enkel intuïtie.
Optimalisatie van processen door gedetailleerde analyse.
Herkennen van korte- & lange termijn trends en patronen.
Verbeterde besluitvorming, wat giswerk minimaliseert.
Kostenreductie door het identificeren van inefficiënties.
Beter toekomstige gebeurtenissen voorspellen met data.
Voorbeelden van statistische analyses
Een bedrijf had last van regelmatige defecten in de montage, wat leidde tot kostbare onderbrekingen en problemen met kwaliteit. Door statistische analyse toe te passen zoals ANOVA en een Pareto-analyse zijn de grondoorzaken bepaald en gerichte verbeteringen doorgevoerd.
Om de effectiviteit van hun customer journey te bepalen heeft een organisatie statistische analyses gebruikt. Met regressieanalyses bepaalde ze welke factoren het meest bijdroegen aan klanttevredenheid. Deze inzichten stelde hen in staat om de toewijziging van hun budget te verbeteren.
Een fabriek gebruikte statistische analyses om de stabiliteit van hun proces te bepalen. Door tijdreeksanalyses en contorlekaarten toe te passen zijn afwijkingen bepaald die invloed hadden op de stabiliteit. Dit zorgde voor vroegtijdige detectie en ingrijpen op potentiële problemen.