Procesverbetering, wat houdt dat precies in?
Procesverbetering richt zich op het optimaliseren van bedrijfsprocessen om efficiëntie, kwaliteit en prestaties te verhogen. Met aanpakken, principes en technieken uit Lean Six Sigma bepalen we eerst wat de verspillingen en knelpunten zijn. Na een analyse ontwikkelen we oplossingen die doorlooptijden verkorten, kosten verlagen en klanttevredenheid verbeteren. Efficiënt én effectief!
Uitdagingen bij Procesverbeteringen
Een verandering hoeft niet bepaald een verbetering te zijn. Wat is nu eigenlijk het probleem dat je wil oplossen? De oplossing zelf is niet het doel van het project. Problemen zijn soms lastig te lokaliseren en te analyseren. Het vereist kennis en ervaring om de juiste knelpunten aan te pakken. Verbeteren op korte termijn is belangrijk, maar de borging op lange termijn ook.
Naast alle technische elementen zoals de aanpak en tools, heb je ook de maken met de menselijke factor. Weerstand kan het verbeterproces vertragen of zelf ondermijnen. Hoe krijg je iedereen op één lijn en zorg je ervoor dat zij waardevolle input leveren? E = K * A. Het Effect van je project bestaat uit de Kwaliteit, maar ook de Acceptatie van de verandering.
Waarom kiezen voor Impactery?
Wij zorgen voor de ontwikkeling van verbeterstrategieën, de implementatie en de borging. Laten we samen werken aan het verhogen van efficiëntie en het verminderen van kosten, waardoor jouw bedrijf sneller en slimmer kan opereren.
Erkende experts in Lean Six Sigma; de kern van onze aanpak.
Probleemgericht verbeteren, niet enkel oplossingen invoeren.
Veel aandacht voor menselijke aspecten: houding & gedrag.
Een aanpak die past bij jouw situatie, uitdaging en ambitie.
Aantoonbaar verbeteren met een voor- en nameting.
Voorbeelden van procesverbeteringen
In een ziekenhuis kampte men met inefficiënte workflow en lange wachttijden. Knelpunten zijn opgelost door taken anders in te richten. We implementeerden zowel Quick Wins—zoals het digitaliseren van patiëntenformulieren—als grootschalige wijzigingen, zoals het herontwerpen van de patiëntenstroom door de afdelingen en invoering van verbeterborden.
In een fabriek was er een aanhoudend probleem met de kalibratie van een essentiële machine. Onderzoek wees uit dat het niet alleen aan de machine zelf lag, maar dat ook het binnenkomend materiaal niet aan de specificaties voldeed. Door nauwe samenwerking met de leverancier en aanpassing van de kalibratieprocessen, is de productkwaliteit verhoogd en zijn de afvalpercentages aanzienlijk verlaagd.
Een logistiek bedrijf worstelde met lage marges en inefficiënties die hun winstgevendheid bedreigden. Naast verbeterprojecten hebben we o.a. KPI's ingericht, stand-up meetings voor snelle probleemoplossing ingevoerd, en 5S geïmplementeerd om zoektijden te verminderen. Deze gecoördineerde inspanningen resulteerden in verbeterde operationele marges en een efficiëntere workflow.
Wat zeggen klanten over ons?
Liever persoonlijk contact?
Neem direct contact op.