Consultancy & Trainingen voor Nutsbedrijven

De sector Nutsbedrijven, waaronder energie, water, en telecom, speelt een fundamentele rol in het dagelijks leven. Deze sector zorgt voor de basis van huishoudelijk comfort, industriële productiviteit, en communicatie. Efficiëntie, betrouwbaarheid, en duurzaamheid zijn kernwaarden in deze sector, gezien de cruciale rol die zij speelt in maatschappelijke stabiliteit en ontwikkeling.

Professional in de Energie-sector die koffie drinkt en naar buiten kijkt, terwijl ze nadenkt over verbeterprojecten

Uitdagingen in de sector Nutsbedrijven

Nutsbedrijven moeten strenge milieunormen naleven, maar ook de verouderde infrastructuur beheren. Investeren in nieuwe technologie en het herzien van van traditionele productie en distributie is noodzakelijk. Onderhoud of de vervanging van oude systemen vraagt continue aandacht om efficiëntie de betrouwbaarheid te garanderen.

Er is een complex landschap van lokale en internationele regelgeving. Aanpassen aan de energietransitie vraagt om significante aanpassingen in processen en bedrijfsvoering. Daarnaast moeten ze ook inspelen op de behoeften van de consument. Die consument verwacht lage kosten, hoge klantenservice, en transparantie over hun verbruik.

Twee personen die bij een Nutsbedrijf werkzaam zijn en metingen doen over de waterkwaliteit, als onderdeel van een projectanalyse

Voorbeeldtrajecten voor de sector Nutsbedrijven

  • Lean Six Sigma kan worden gebruikt om de reactietijd op storingen te verkorten. Door het analyseren van historische storingsdata kunnen processen verbeterd worden. Het doel is om de tijd tussen het detecteren van een storing en het oplossen ervan te minimaliseren.

  • Continu verbeteren helpen bij het reduceren van het openstaand saldo. Door klantgegevens te analyseren en werkwijzes te verbeteren kunnen nutsbedrijven hun verliezen beperkt houden. We maken inzichtelijk waarom facturen niet voldaan worden en maken plannen om ze alsnog te innen.

  • Coaching wordt ingezet om de processen rondom klantenservice te optimaliseren. Hierdoor is er minder wachttijd voor klanten en een verbetering van de algehele tevredenheid. Dit kan bijvoorbeeld door het stroomlijnen van de afhandeling van klachten of het efficiënter maken van de meterstandenregistratie.

Veelgebruikte Lean Six Sigma diensten

Professionals uit de Energie sector die ondersteund worden door een Consultant in continu verbeteren tijdens een workshop

Consultancy voor Nutsbedrijven

Genoeg uitdagingen en interessante vraagstukken die met verbeteren en veranderen zijn op te lossen. Effectieve oplossingen zijn nodig om efficiëntie, duurzaamheid en klantgerichtheid te waarborgen. Door de inzet van proces- en dataanalyses en aanpakken vanuit Lean Six Sigma elimineren we inefficiënties en bevorderen we samenwerking.

Hoewel nutsbedrijven vaak al medewerkers hebben die zich richten op procesverbetering, blijft het inschakelen van externe verbeterexperts een waardevolle aanvulling. Deze experts brengen een frisse blik en gespecialiseerde kennis die intern nog ontbreekt. We identificeren blinde vlekken en komen samen tot een effectieve verbeterstrategie.

Meer over Consultancy
Businesspeople talking about work project
Green Belt - Online
Dé brede basis om zelfstandig aan de slag te gaan met verbeteren. Je leert hoe je een verbeterproject goed opzet en uitvoert. Van probleem, naar een diagnose en invoeren van oplossingen.
Lees meer
Colleagues looking at post-its through glass
Orange Belt - Online
Een diepgaande introductie in Lean Six Sigma, gericht op het begrijpen en toepassen van de werkwijze. Deelnemers krijgen inzicht in hoe ze Lean Six Sigma concreet kunnen toepassen.
Lees meer
Groep mensen die resultaten analyseren op een flipover
Yellow Belt - Fysiek
Om kennis te maken met Lean Six Sigma. In deze introductietraining krijg je inzicht in de basis. Je leert dezelfde taal en hoe je kunt bijdragen aan projecten. Je voert kleine verbeteringen zelfstandig door.
Lees meer
Werknemer presenteert de status van de operatie naar een groep collega's tijdens een dagstart
Dag- en weekoverleggen - Fysiek
Leer hoe je teamoverleggen verfijnt of nieuw opzet. Pak knelpunten aan en voer verbeteringen door. Verhoog prestaties met interventies, stuur op gewenst gedrag en coach in het continue verbeterproces.
Lees meer
Woman drawing graph in black on flipover
Change Agent - Fysiek
Succesvol leiden van verandertrajecten. Leer de zachte kant van veranderen: richting bepalen, urgentie creeren, en omgaan met weerstand. Stimuleer betrokkenheid en borg de verandering.
Lees meer
Man standing besides flipover
Black Belt - Fysiek
Verdieping en verbreding na de Green Belt. We kijken verder dan een los project en leren over geavanceerde technieken, leiderschap en innovatie. Inclusief twee uitdagende praktijkdagen.
Lees meer

Wat zeggen klanten over ons?

Eén van de beste trainingen die ik heb gehad. Willem was heel goed in het uitleggen van bepaalde dingen waardoor je het heel snel oppakt. Hij was geduldig, legt het nog een keer uit als je iets niet begreep. En de lessen vlogen voorbij doordat hij de trainingen constant interessant hield.
Mohamed Ez-zaghrayri Van Geloven
Aangenaam om naar te luisteren, gaf een duidelijke en heldere uitleg met gepaste voorbeelden. Het enthousiasme kwam goed over en hij gaf dat ook door aan de groep!
Trix Reekmans Maastricht University
Fijne trainer, open persoonlijkheid, kan veel praktijkervaring inbrengen wat de theorie nog begrijpelijker maakt.
Meta den Otter CSU Cleaning Services
Willem geeft duidelijk uitleg en gestructureerd. Zeer fijn om les te volgen.
Tsi-Jan Tang GVB
Erg goed. Veel kennis van zaken, had veel praktijkvoorbeelden, maakte de verbinding tussen theorie en praktijk
Edwin Bruls EMPiRe Interim Finance
Top! Willem heeft heel veel kennis en kan dat op een prettige manier overbrengen.
Madzy de Vries Fontys Hogeschool

Onze kennis delen we graag

Bekijk onze kennisbank

Meer weten? Aarzel niet en neem contact op.